Potrebujete si doplniť telo energiou? Alebo zvýšiť koncentráciu? Prípadne zhodiť zopár kíl a nemať pritom pocit hladu? Vyskúšajte zázrak menom chia!

Semienka chia sú drobnými semienkami šalvie hispánskej (salvia hispanica) , ktorej domovom je Latinská a Stredná Amerika. Prvá zmienka sa objavuje už okolo roku 2600 pred naším letopočtom ako súčasť jedálnička starých Aztékov a Mayov. Spolu s amarantom, kukuricou a fazuľou tvorili 4 základné potraviny vtedajšieho jedálnička. Vo väčšine týchto kultúr boli chia posvätné. V Mexiku sa dokonca používali ako platidlo približne do 9. storočia pred našim letopočtom. Chia zmizla približne pred 500 rokmi,  keď ju Španieli neocenili, pretože nemohla rásť v Európe. V Mexiku, Strednej a Severnej Amerike veľa ľudí stále používa túto potravinu. Miešajú si nápoj “chia fresca”, ktorý s obľubou pijú a dodáva im energiu.

Chia je výborným doplnkom do rôznych jedál. Napríklad do pečiva, jogurtov, omáčok, müsli… Ak ju použijeme ako doplnok stravy pre zvieratá, dostaneme tak hodnotnejšie vajíčka, mäso, mlieko, syry a pod.

Slovo CHIA pochádza z latinského „chian“, čo znamená „olejnatý“. Lístky obsahujú vysoký pomer oleja, ktorý je zároveň veľmi účinným repelentom proti hmyzu. Vďaka tomu nie sú nutné žiadne pesticídy pri jej pestovaní. Pestovanie chia semien je pomerne náročné a vyžaduje konkrétnu nadmorskú výšku.

Semienka chia majú vynikajúce HYDROFILNÉ vlastnosti, tj. vysokú schopnosť viazať na seba vodu – 1 diel semienok dokáže zväčšiť svoj objem až 12x. Tieto hydrofilné vlastnosti semienok chia pomáhajú telu zaistiť vyššiu hydratáciu zvnútra – veľmi dôležitú pri športovom výkone a akejkoľvek zvýšenej fyzickej, ale aj psychickej námahe. Dochádza k zvýšenému poteniu a tým k s strate tekutín a minerálov z tela.

Tieto hydrofilné vlastnosti semienok chia možno zaznamenať po pár minútach po tom, ako sú zmiešané s tekutinou, či už s čistou vodou, mliekom, ovocnou/zeleninovou šťavou, jogurtom alebo cottage syrom… Rovnakým princípom semienka chia vytvárajú gél v žalúdku pri styku so žalúdočnými šťavami. Pokiaľ ste teda semienka konzumovali zvlášť, je vhodné ich zapiť tekutinou, aby ste podporili hydrofilné účinky semienok chia.

Hydrofilné vlastnosti chia sú skvelou zbraňou pri chudnutí!

Tieto maličké semienka nemajú žiadnu chuť, preto môžu byť ochutené podľa vášho želania. Po premene na želé hmotu, vás nasýtia aj na niekoľko hodín. Keď sa Chia Semienko ocitne vo vode, nasiakne vodou ( absorbuje 12-násobok svojej hmotnosti), zväčší svoj objem, váhu a vytvorí okolo seba gel.  Keďže tento gel je vytvorený z vody nemá žiadne kalórie. Tento vzniknutý gel z Chia semienok vyvolá pocit sýtosti, čo znamená, že vaše telo si myslí, že je nasýtené bez toho aby ste mu pridávali kalórie!

Chia je výživná bomba, obsahuje veľa OMEGA3 mastných kyselín, bielkovín, vlákniny, vitamínov skupiny B, antioxidantov

Chia sú najbohatším rastlinným zdrojom omega-3 mastných kyselín.

Omega 3 je hlavnou živinou, ktorá prospieva výžive mozgu, takže má priaznivý vplyv na vaše mentálne a emočné zdravie. Nedostatok Omega 3 môže zapríčiniť zdravotné problémy od depresií a ADHD až po srdcové infarkty a hypertenziu.

Chia neobsahuje cholesterol a stabilita omega-3 mastných kyselín obsiahnutých v Chia semienkach rastie vďaka prírodnému obsahu antioxidantov. Oxidácia lipidov v jedle je totižto jednou z dôležitých otázok, ktoré si kladú užívatelia ako aj výrobcovia rôznych potravín. Ak nie je kontrolovaná, môže spôsobovať rôzne pachute – napr. rybaciu a vďaka tomuto javu, vytvárať podmienky pre choroby ako sú rakovina, kardiovaskulárne choroby, katarakty, problémy s imunitou alebo dokonca zníženie funkčnosti mozgu..

Najdôležitejšími antioxidantami, ktoré poskytuje sú kyselina chlorogénová, kyselina kávová a flavanol glycosidy. Tieto antioxidanty majú veľký význam  pre ľudské zdravie. Oxidačný stres vznikajúci z pôsobenia voľných radikálov je spojený s radom degeneratívnych ochorení, ktoré prichádzajú s vekom, vrátane:
rakovina, Parkinsonova choroba, kardiovaskulárne choroby, poruchy imunity, poškodenie kongnitívnych funkcií, šedý zákal, Alzheimerova choroba, makulárna degenerácia.

Chia semienka obsahujú 5x viac vápnika ako mlieko (600mg v 100g chia & 120mg v 100g mlieka). Vápnik z Chia je ľahšie stráviteľný v tele ako vápnik z mlieka. Je to vďaka tomu, že Chia obsahujú bór, minerál, ktorý sa správa ako katalyzátor pri trávení vápnika v tele. Okrem toho je dôležitý aj pri metabolizme magnézia, mangánu a fosforu v kostiacha pre rast svalov.

Chia obsahuje rozpustnú aj nerozpustnú vlákninu. Celkový obsah vlákniny v Chia je 28-32%, podiel nerozpustnej od 3,5 do 4,5% percenta. Každá 15g porcia dodáva 5g vlákniny.

Rozpustná vláknina, tzv. mucilloidová, ktorú obsahuje vonkajší obal semienka, umožňuje postupné uvoľnenie energie z uhľohydrátov do krvi. Chia spomaľuje vplyv cukrov na tráviaci systém, ak sa konzumuje súčasne s cukrami. Chia gél vytvára fyzickú bariéru medzi sacharidmi a tráviacimi enzýmami, ktoré ich rozkladajú, čo spomaľuje premenu sacharidov na jednoduché cukry. Čo znamená, že energia z potravy sa uvoľňuje postupne a vedie k lepšiemu využitiu energie. To je jednoznačne veľkým prínosom aj pre diabetikov. Môžeme kombinovať Chia sa sladkou chuťou, ako je napríklad ovocná šťava a mať vyváženú hladinu cukrov v tele.

Bielkoviny v Chia sú bezlepkové.

Biele alebo modré?

Oba druhy semienok pochádzajú z byliny šalvie pestované prevažne v juhoamerických krajinách. Táto šalvia môže mať biele alebo modro-fialové kvety. Biele semienka pochádzajú z bielo kvitnúcej šalvije,modré semienka z šalvie kvitnćej modro-fiolovými kvetmi.Biele seminka sa často označujú pomenovaním „salba“. Názov „chia“ sa používa väčšinou pre hnedé semienka alebo tiež pre zmes bielych a hnedých modrých.

Výživové hodnoty semienok chia neovplyvňuje ich farba, ale napr. podnebie či pôda.

Kde si môžete zakúpiť semienka Chia? V internetovom obchode ecobio.sk.

 

 


 foto zdroj: internet