V pečení je neuveriteľná krása. Spôsob, akým múka, cukor a tuk splynú do rôznorodých tórt, koláčikov a cukroviniek je fascinujúci a nepochybne je v ňom veľký kus alchýmie. A tá sa samozrejme nezaobíde bez svojej temnej stránky. Biala múka zbavená väčšiny svojich výživných látok, maslo – so svojou nenahraditeľnou chuťou, ktorú tak milujeme – plné nasýtených mastných kyselín, a rafinovaný cukor, kalorický a bez zvyškov živín…

To však rozhodne nemusí byť dôvodom, aby sme sa zriekli tohoto hriešneho sladkého potešenia. I ja patrím medzi milovníkov sladkých dobrôt. Preto som našla niekoľko tipov, ak šikovne nahradiť túto „škodnú“ tak, aby chuťový zážitok zostal zachovaný. Tieto triky umožňujú využitie plnohodnotných potravín namiesto ich rafinovaných bratrancov a ochránia tak zdravie nás i našej planéty bez zásadnej zmeny chute.

Celozrnná múka namiesto bielej

Biela múka, ktorá sa stala symbolom blahobytu a bohatstva, pretože jej úpravu si nemohol dovoliť každý konečne ukázala svoju odvrátenú tvár a všetko je odrazu naopak. Vzniká mletím vnútorných obilninových zŕn a otruby (teda všetky „obalové“ vrstvy) sa odstraňujú. Práve tento krok je tým, čo robí z bielej múky nášho nepriateľa. Je síce jemná a hladučká, no chýbajú jej vitamíny, minerály a vláknina, ktorá je navyše ukrytá v otrubách. Tak nám zostali len bielkoviny a škrob. Na rozdiel od nej je celozrnná múka výsledkom zomletia celého zrna.

Celozrnná múka teda obsahuje všetko, čím je pšeničné zrno pre nás tak hodnotné – sacharidy, bielkoviny, vitamíny, minerály ako horčík, železo, zinok, draslík a vápnik, vitamíny skupiny B a vlákninu.

A tak sa nebojte chopiť tmavšej sesternice bielej múky a budete prekvapení. Mnohé jedlá získajú novú dimenziu a ak sa zoznámite aj s múkou špaldovou ( špalda je stratenou sestrou pšenice potravinárskej), neoľutujete.

Spočiatku začnite nahradzovať bielu múku po častiach a postupne jej podiel v jedlách a koláčoch zvyšujte až na Vami príjemný pomer.

Hnedý cukor namiesto rafinovaného

Určite ste už počuli, že táto ingrediencia, bez ktorej si dnes už len ťažko vieme predstaviť život, bola v minulosti považovaná za jed a predával sa len v lekárni. Naši predkovia na rozdiel od nás niekedy vedeli, čo robia.

Tým nechcem povedaľ, aby sme sa zriekli všetkých kulinárskych zážitkov, pretože bez cukru by to zrejme nebolo ono. Tým chcem povedať, aby sme siahli po alternatíve, ktorá je menším zlom.

Alternatív je viacero. Najpoužívanejšími sú hnedý a trstinový cukor. Pretože pri rafinácii bola z cukru odstránená hodnotná melasa (nápadne pripomína „bielenie“ múky, stále mi však nejde do hlavy, prečo chceme mať všetko „nádherne“ biele) do hnedého cukru sa táto dodatočne pridáva.

Druhou možnosťou je trstinový cukor. Ten sa vyrába drvením cukrovej trstiny a extrakciou jej šťavy. Ohrievaním sa šťava zhusťuje a počas ručného miešania postupne kryštalizuje. Rozdiel medz takto spracovaným trstinovým a bielym rafinovaným cukrom je ten, že trstinový si zachová rovnaký obsah minerálnych látok a vitamínov. Pre porovnanie: obsah sacharózy v trstinovom cukre je okolo 88%, v rafinovanom cukre je to až 99%. Čo myslíte, čo tvorí ten rozdiel? :)

Do jogurtu, kaše, či na lievance môžete vyskúšť ďalšie z prírodných sladidiel – javorový a agávový sirup alebo (ne)obyčajný med.

Ovocné pyré namiesto oleja

Táto zámena je trochu odvážnejšia a netradičnejšia ako predošlé dve. Nesladené jablkové pyré, rovnako ako rozpučené sušené slivky, banány či dokonca zemiaky. To všetko sa dá použiť ako náhrada tuku do pečenia. Vzhľadom k tomu, že úspech závisí na konkrétnom recepte, na dosiahnutie uspokojivých výsledkov odporúčam nahradiť spočiatku len polovicu množstva tuku ovocným pyré, prípadne znížiť množstvo použitého cukru, ak je pyré samo o sebe sladké. Ak sa vám koláč s takouto zámenou vydaril, kľudne môžete podiel pyré zvýšiť.

Ak je konzistencia cesta príliš riedka, znížime podiel iných tekutín, napr. odobereme jedno vajíčko. Tento krok vyžaduje trochu experimentovania, ale konečné výsledky sú naozaj prekvapivé.

Ak si chcete ušetriť prácu môžete použiť kupované jablkové pyré, napr. detskú výživu.