Trstinová melasa, tmavá hmota podobná medu… niektorí ju milujú, iní nenávidia. Niektorí na ňu nedajú dopustiť, iní ju zatracujú. Do ktorej skupiny patríte vy?

Prvá vec, ktorú by sme si o trstinovej melase mali povedať je, že síce je vedľajší, ale veľmi cenný produkt výroby cukru z trstiny. Po vylisovaní cukrovej trstiny vzniká šťava – melasa, ktorej extrakciou vzniká cukor. Jeho podiel sa extrakciou v melase znižuje a naopak,  koncentrácia životne dôležitých minerálov zvyšuje. Často sa stotožňovala s medom. Podobnosť tejto sladkej lepkavej šťavy s medom jej dala aj meno. Prvú zmienku o melase môžeme nájsť v budhistických spisoch, v ktorých je melasa (molases)  označovaná za veľmi účinný liečebný prostriedok.

V čom je iná melasa trstinová od tej repnej? Nie je toho mnoho, no rozdiely sa predsa len nájdu. Najzásadnejší rozdiel je v ich zásaditosti. Kým melasa repná sa v organizme správa kyslo, trstinová melasa je neutrálna až zásaditá, čo pre naše telo hrá zásadnú úlohu. Určite ste už počuli o tom, že v našom tele by malo byť zásadité prostredie (teda pH v rozmedzí 7,35 –  7,45) a konzumáciou kyslých potravín môže dôjsť k jeho prekysleniu, čo následne vedie k mnohým ochoreniam.  Bolo o  tom už napísaných množstvo kníh, ktoré by zaplnili nejednu poličku v Alexandrijskej knižnici, ale o tom niekedy neskôr.

Trstinová melasa obsahuje stopové prvky a minerály ako chróm, zinok, selén, mangán, molybdén, meď, horčík, fosfor a ďalšie. Významnou súčasťou melasy je vápnik, železo, sodík a draslík. Je jedným z najbohatších zdrojov organického železa, ktoré je naším telom vstrebateľné takmer v 100% miere!  A nie len to. V melase je viac vápnika ako v mlieku! V melase sa taktiež nachádza sedem esenciálnych, pre človeka veľmi významných aminokyselín. Tie si naše telo nedokáže vyrobiť, preto sa do organizmu dostávajú výhradne prostredníctvom potravy. Melasa obsahuje aj celý rad vitamínov – vitamín A, D, vitamíny skupiny B. Dôležitou zložkou sú enzýmy a nenasýtené mastné kyseliny: linel, linolen, olein a plamitin. Enzýmy ako aktivátory a kyseliny ako regulátory sú veľmi dôležitou zložkou udržiavajúcou pevné zdravie, a teda život vôbec.

Po všetkých tých lázach, íkoch, tinoch a mínoch si to premietnime do zrozumiteľnejšieho jazyka. Melasa je preukázateľne prospešná pri týchto problémoch:

  • Cievny systém: artérioskleróza, vysoký krvný tlak, angína pectoris, infarkt, kŕčové žily, anémie,hemoroidy
  • Koža a sliznice: dermititída, ekzémy, psoriáza, bercové vredy, zápal priedušiek
  • Pohybové ústrojenstvo: artritída, artróza, reumatické ochorenia, kostné metastázy, osteoporóza (pre vysoký obsah vápnika)
  • Poruchy metabolizmu: chronická zápcha, diabetes, žlčníkové a obličkové kamene, obezita, zažívacie problémy, hypovitaminóza
  • Poruchy nervové: neuróza, migrény
  • Poruchy gynekologické: dysmenorhea, zápaly vaječníkov

Dokonca aj taký všemocný farmaceutický priemysel si vypomáha melasou. Využíva z nej látku zvanú efedrin. Na čo? Na všetko možné od cievnych porúch až po obyčajnú nádchu. Okrem toho sa využíva riboflavin a iné vitamíny skupiny B.

A na záver snáď to najdôležitejšie – ako si dopriať tento čierny zázrak?

Pre jeho špecifickú chuť je dobré si ho zriediť. Osladiť ním čaj, mlieko, jogurt, müsli… Pridáva sa do koláčov, perníkov a mäsožravci odcenia melasovú marinádu na svoj nedeľný obed.  V zriedenej forme vynikne jeho sladkastá karamelová chuť. V koncentrovanom stave by sa Vám naozaj mohla znechutiť, keďže v chuti cítiť stopy železa a iných minerálov v melase obsiahnutých. Ideálna dávka je 1-2 lyžičky, čo zodpovedá približne 40 gramom.

Na čo si dať ešte pozor: V trstinovej melase zostávajú v koncentrovanej forme nie len všetky priaznivo pôsobiace látky, ale aj zvyšky pesticídov a ťažkých kovov. Preto venujte pozornosť pôvodu kupovanej melasy a odporúčame sa pri tomto produkte zamerať práve na tie BIO.

Dozmelasovania, priatelia!

Kúpite tu:bio nebio melasa