Základný problém cukru je v tom, že ho zjeme celé kopy, podaktorí aj veľhory a ani o tom nevieme.

Pod pojmom cukor rozumieme v užšom slovazmysle biely rafinovaný cukor, teda sacharózu. Okrem klasického bieleho cukru však poznáme aj iné jednoduché sacharidy ako napr. hroznový cukor (glukózu) a ovocný cukor (fruktózu).

Cukor nás sprevádza už od narodenia. Výživivé doplnky pre kojencov, detské výživy, koláče od babičky, sladkosti od tety … tam všade je. Vedeli ste, že obyčajný kečup obsahuje o 8% viac cukru ako zmrzlina?!

V nasledujúcom diely Pekla na tanieri sa pozrieme, koľko cukru dokážeme skonzumovať počas jedného dňa:


Kde všade nás teda môže prekvapiť vyšší skrytý obsah cukru?

  • kečup
  • zaváraniny vrátane zeleninových( áno – sú v SLADKO-kyslom náleve)
  • džemy a marmelády
  • sušené a kandizované ovocie
  • instantné, energetické a kolové nápoje
  • niektoré ovocné šťavy a džúsy (pozor hlavne na nektáre)
  • ochutené mliečne výrobky
  • ! výrobky určené pre deti ! – detské mliečne výrobky, raňajkové cereálie, detské výživy, cereálne tyčinky a sušienky…

A tu sú výsledky: obezita už u malých detí, zlé výsledky v škole (hypoglykémia spôsobená výkyvmi hladiny cukru v krvi spôsobuje vyčerpanosť, bolesti hlavy…), ochorenia srdca, cukrovka a vysoký krvný tlak ako sprievodné javy obezity a mnoho iných neduhov, ktoré dnes nazývame civilizačnými chorobami. Tie však nie sú nevyhnutnosťou…

Preto ak chceme sledovať a kontrolovať obsah cukru v našej strave, nezostáva nám nič iné ako čítať etikety a zloženie výrobkov.

zdroj: viscojis.cz, doktorka.cz