Konečne je to tu! Príroda sa zobúdza, vtáčiky čvirikajú, teploty na teplomeri sa prehupli do príjemných plusových hodnôt… ale čo to?

Napriek všetkým týmto zmenám sa cítite – s prepáčením, ako „vygrcaný slíž“. Energia kamsi vyprchala a vy nemáte silu ani chuť pohnúť čo i len brvou. To je neklamný znak, že k vám zavítala jarná únava. Dlhá zima, nedostatok svetla, pohybu, strava bohatá na tuky a chudobnejšia na ovocie a zeleninu… Jarná únava teda nie je dôsledkom prebúdzania, ale práve naopak zotrvávania  „zimnom režime“.

Táto jarná potvorka sa nevyhýbala ani našim predkom, nie je teda „výdobytkom“ dnešnej uponáhľanej doby. Aj napriek tomu, že o nej hovoria aj lekári, diagnóza jarná únava neexistuje.  Proti jej prejavom sa naši dedkovia a babičky bránili rôzne. Napríklad pôstom alebo bylinkovými kúrami. Naliať čerstvú krv do žíl však môžete jednoduchými opatreniami. Únava totiž súvisí s biorytmami, ale aj so skladbou potravy:

  • deň začnite pohárom vlažnej (nie studenej) vody so šťavou z citróna. Naštartujete svoj metabolizmus a trávenie hneď po ránu, dáte telu dávku vitamínu C, doplníte tekutiny a posilníte imunitu.
  • pitný režim dodržiavajte počas celého dňa. 2-3 litre čistej, nesladenej vody alebo bylinkového čaju vás postavia na nohy. Zbytočné cukry navyše nás len viac vyčerpajú. Tekutiny regulujú krvný tlak a odplavujú škodlivé látky z tela.
  • vyhýbajte sa mastým jedlám, ktoré telo znáša lepšie počas zimy. Na jar v tele začínajú prebiehať očistné procesy a preto sa chce zbaviť všetkého zbytočného. Do svojho jedálnička zaraďujte viac obilnín a strukovín namiesto mäsa.
  • obmedzte príjem jednoduchého cukru. Pri nadmernej konzumácii vzniká kolísanie jeho hladiny v krvi, čo náš organizmus poriadne vyšťaví.
  • do jedálnička zaraďujte sezónnu zeleninu a ovocie, ktorej každým dňom pribúda – jarná cibuľka, reďkovka, pažítka, žihľava…
  • Buďte poriadne Béčko! Na jar sa vám to určite oplatí. Konzumácia vitamínu B, ideálne v prírodnej forme vám zabezpečí prílev novej energie. Celozrnná múka, pšeničné klíčky a otruby, pažítka, špenát, hrášok, kapusta, červená repa, avokádo, ovsené vločky, lieskové orechy, jahody, tuniak, sardinky, makrely – tam všade ho nájdete. Pozor, snažte sa dbať na sezónnosť a lokálnosť. Jahody z druhého konca sveta zo sklenníku vám príliš neprospejú!
  • Hýbte sa! Na chladné počasie sa už nevyhovoríte. Čerstvý vzduch a pohyb sú teraz vaši najlepší spojenci…