Quinoa, nazývaná aj mrlík chilský, je znovuobjavená prastará plodina starých Inkov. Tí ju síce nazývali Matka obilia, v skutočnosti sa o obilninu nejedná. Tieto drobné guličky podobné prosu, ktoré sa v Južnej Amerike zaraďujú k tradičným plodinám sú v skutočnosti semienka mrlíku, ktorý je príbuzný napríklad špenátu. A tak k nám globalizácia priniesla posvätný poklad Inkov, ktorý si zaslúži vašu pozornosť.

Tieto malé semienka kultivovali indiáni vo vysokých pohoriach na území Peru, Bolívie a Ekvádoru. Po zbere sa umývaním zbavujú horkých látok a sušia sa pri teplote 30°C. Listy sa môžu používať do šalátov. Zo semienok domorodci pripravujú hutný chlieb, kaše ale aj nealkoholický mušt.

Španielski obyvatelia odmietli pôvodú stravu domorodých indiánov a tak sa dnes mrlík znova začína zaraďovať do výživy domáceho obyvateľstva vrámci boja s chorobami vznikajúcimi v dôsledku denaturovanej stravy.

quinoa_2

Výživové vlastnosti

Najväčšie prednosti quinoi spočívajú vo vysokom obsahu bielkovín a lyzínu. Kvalita aj kvantita proteínov v týchto zrniečkach mnohokrát presahuje ostatné obilniny, okrem toho je v quinoe obsiahnutý celý rad pre človeka esenciálnych aminokyselín.  Práve preto je často vyhľadávaná vegánmi a vegetaránmi, pre ktorých je nanajvýš vhodná, pretože dokáže byť z hľadiska bielkovín plnohodnotnou náhradou mäsa, vajec a mliečnych výrobkov.  Naše telo si totižto nevie vytvárať zásoby aminokyselín, preto by aspoň jedno jedlo počas dňa malo obsahovať všetkých osem esenciálnych aminokyselín, teda takých, ktoré si telo nevie vytvoriť samo a musí ich prijímať v strave. Ani jedna obilnina neobsahuje kompletné spektrum týchto aminokyselín, quinoa áno.

Okrem toho je quinoa bohatým zdrojom horčíka, kyseliny listovej a vlákniny (podpora srdca), fosforu a mangánu (pre silné a zdravé kosti), ďalej obsahuje meď a zinok.  Nižší ohsah sodíka a vyšší obsah vápnika a draslíka pôsobia priaznivo pri vysokom krvnom tlaku.

Disponuje celou armádou vycičených antioxidantov na boj proti voľným radikálom.

Quinoa je považovaná za ľahko stráviteľnú a bezlepkovú plodinu, preto je vhodná pre celiatikov a ľudí, ktorí majú problémy s trávením obilných bielkovín.

Použitie

Quinoa sa používa na výrobu múky, pridáva sa do pečiva , cereálii , ako závarka do polievkok , pripravujú sa z nej dezerty a šaláty, používa sa ako krmivo pre dobytok a dokonca ako kvasné činidlo do piva . Po uvarení vo vode napučí a stáva sa takmer priehľadná. Má jemnú chuť a pevnú textúru podobnú divokej ryži. Tradične je quinoa pripravovaná ako príloha spoločne s ryžou či samostatne alebo sa používa na zahustenie polievok. Niektoré odrody sa spracovávajú ako popcorn . Múka z quinoi sa pridáva v pečive k pšeničnej múke na zvýšenie nutričnej hodnoty. V niektorých receptoch môže múka z quinoi nahradiť pšeničnú múku , predovšetkým v receptoch upravených pre bezlepkovú diétu .

Pre tých ktorí nechcú alebo nemôžu piť kravské mlieko sa ako alternatíva vyráva mlieko aj zo semienok quinoa.

quinoa_napoj_ecomil

Quinou môžete podávať ako náhradu za ryžu alebo kuskus, chutná je tak teplá ako v studených pokrmoch a možno ju zmraziť a ohriať .

Quinoa kúpite tu:

bio nebio quinoa