Tma, vlhko, zima… jeseň sa prehupla do novembra a zdá sa, že sú preč slnečné jesenné dni spolu s posledným padajúcim listom. Každodenne nás atakuje dážď, zima a vietor. Ale ako sa hovorí, zdravý človek neochorie…

Ako posilniť imunitu na zimu, aby nás nepremohla chrípka a nachladnutie, keď na každom kroku stretávame smrkajúcich a pokašliavajúcich súkmeňovcov?

Zdravé telo by si malo s útokmi vírusov a bacilov vedieť poradiť. Ak je však jeho imunita oslabená, nedokáže to. My vám ponúkame niekoľko tipov, ako niekoľkomesačný boj neprehrať.

 

1. Cesnak

Cesnak pôsobí ako antibiotikum. Okrem známeho alicínu, ktorý má už spomínané antibakteriálne ale aj antifungicídne vlastnosti, obsahuje aj selén, ktorý podporuje delenie a výkonnosť bielych krviniek. Deficit selénu oslabuje cytotoxicitu bielych krviniek, znižuje tvorbu imunoglobulínov, cytokínov (signálne molekuly), znižuje tvorbu a počet lymfocitov.

Maximálny účinok cesnaku (vzhľadom na koncentráciu alicínu) dosiahnete vtedy, ak necháte čerstvý cesnak jemne posekaný alebo prelisovaný postáť na vzduchu 10-12 minút. Vytvorený alicín ostáva potom v cesnaku aj po tepelnej úprave.

2. Karotenoidy a vitamín A

Vitamín A je antioxidačná látka, ktorá podporuje odolnosť slizníc a produkciu slizničných protilátok, rovnako podporuje ich hojenie. Zabraňuje množeniu vírusov v bunkách. Jeho bezpečným zdrojom sú karotenoidy, z ktorých vitamín A vzniká. Pri vysokých dávkach je vitamín A (nie karotenoidy!) prooxidačný, teda namiesto toho, aby bojoval proti voľným radikálom, sám ich vytvára. Preto ho získavajte radšej zo zeleniny ako z tabletiek.

Zdroje karotenoidov sú červené, oranžové a žlté druhy zeleniny a ovocia (mrkva, cvikla, tekvica), ale aj špenát či bazalka.

sonnentor_bazalka_bio

3. Nie je cukor ako cukor

Jednoduchý „biely“ rafinovaný cukor telu neprináša žiadne minerály ani vitamíny, naopak, pri jeho trávení sú spotrebovávané (napr. vitamín B1). Okrem toho výrazne znižuje obranyschopnosť organizmu. Blokuje činnosť „telesnej polície“ – bielych krviniek. Normálne dokáže jedna biela krvinka zlikvidovať za hodinu 15 baktérií. Po konzumácii len 100 g cukru už dokáže zlikvidovať len jednu jedinú! Už jednorázový príjem cukru zníži schopnosť bielych krviniek pohlcovať baktérie (fagocytózu) až na 5 hodín.

Naopak, polysacharidy sú iná káva. Okrem toho, že majú medzi sebou pevnejšie väzby a telo ich preto dlhšie trávi (nie, nie, nezaťažujeho to, je to skvelé, pretože energia sa tak telu dostáva postupne, tak ako ju potrebuje) sú medzi nimi aj silní stimulátori imunity – napr. taký betaglukán.hliva ustricová

Betaglukán je prírodný polysacharid, ktorý aktivuje zbrane našich fagocytov, ktorými zabíjajú baktérie a vírusy a podporuje ich v pohlcovaní nádorových buniek. Potrebné množstvo betaglukánov dokážeme hravo prijať pomocou bežnej stravy.

Najlepšími zdrojmi betaglukánov sú: ovsené vločky, pololúpaná ryža natural, jačmenné zrná a jačmenné krúpy, hliva ustricová a huby shitake, tebi droždie

4. Zázvor

Tento korienok v tvare mužíka sa odpradávna používal ako korenie a v mnohých tradičných medicínach je považovaný za univerzálny liek. Okrem silných imunostimusonnentor _zazvor_energia_caj_biolačných účinkov má aj protizápalové účinky, ak už choroba predsalen prepukla. Ak niektorý člen dovleče do rodiny „chorobu“ ostatní členovia sa môžu zachrániť, ak budú s nešťastníkom popíjať šálku zázvorového čaju aspoň tri krát denne.

Príprava zázvorového čaju je veľmi jednoduchá. Približne 2cm kúsok zázvoru postrúhame alebo najemno nakrájame a zalejeme vriacou vodou. Necháme 10-15 min. odstáť a popíjame. Môžeme osladiť medom a pridať citrón (až keď má čaj teplotu, kedy sa neopálime, ak doň ponoríme prst, aby sme nezabili účinné látky)

V prípade, ak nemáme po ruke čerstvý koreň, dobre nám poslúži čaj zo sušeného.

5. Mlieko – preč z chladničky

Mlieko so sebou prináša niekoľko neduhov, ktoré zďaleka prevyšujú jeho pozitíva. Ak patríte medzi jeho priaznivcov a chcete ho obhájiť vápnikom, probiotikami v kyslomliečnych výrobkoch a bielkovinami, vedte, že s ničím neuspejete. V konečnom dôsledku mlieko vápnik z tela vyplavuje (správa sa totiž v tele kyselinotvorne a práve minerály telo používa na neutralizáciu takýchto potravín), probiotiká prežijú cestu z mliekarne do našej chladničky v minimálnom množstve a zvyšok padne v našom tráviacom trakte a bielkoviny, tých našinec konzumuje aj tak v nadmernom množstve, ktoré zaťažuje obličky a opäť prekysluje organizmus, takže bez mlieka sa mu len ulaví. Okrem toho drvivú väčšinu populácie sprevádza celý život laktózová intolerancia a alergia na mliečnu bielkovinu, či už o tom vedia alebo nie.

Tak prečo telo zbytočne zaťažovať a oslabovať?

6. Zinok

Zinok je tiež výrazným stimulantom imunitného systému. Pri jeho nedostatku je oslabená aktivita T-lymfocytov – divízie bielych krviniek. Ako pri každom z prvkov je cicernajvhodnejšie prijímať ho v prirodzenej forme – prostredníctvom stravy.

Výdatné zdroje zinku z našej kuchyne: tekvicové semienka, pšeničné klíčky, ovos, cícer, šošovica, fazuľa, jačmeň

 

7. Spánok

Regenerácia organizmu je jeden z dôležitých pilierov budovania imunity. A kedy sa naše telo dôkladne zregeneruje – počas kvalitného spánku. Väčšina odborníkov sa zhoduje na ideále 8-9 hodín hlbokého, neprerušovaného spánku. Počas spánku sa uvoľňujú aktívne bunky, ktoré telu pomáhajú bojovať s infekciami a škodlivými baktériami. Vyhnúť by ste sa mali alkoholu, kofeínu a namáhavému cvičeniu minimálne tri hodiny predtým, než sa na spánok uložíte. Kvalitnému spánku tiež prospieva pohyb na čerstvom vzduchu počas dňa.

8. Pohyb a sex

Okrem toho, že pohyb na čerstvom vzduchu bojuje proti voľným radikálom, ale aj rozhýbete svoj metabolizmus a zvýšite svoju obranyschopnosť. Stačí 30 minút prechádzky na čerstvom vzduchu.

A malé potešenie na záver: Bezpečný, monogamný, heterosexuálny sex aspoň jedenkrát týždenne je výborným stimulátorom imunitného systému – podobne ako smiech zvyšuje hladinu imunoglobulínov A, ktoré sú strážcom zdravia slizníc.