Stačí naozaj málo a tie malé sladké potvorky prestanú byť vaším úhlavným nepriateľom pokúšajúcim pevnú vôľu na každom kroku (a pri každom stole). A pritom sú tak skvelé! Zahoďte predsudky a pri vianočnom pečení nestrážte úzkostlivo každý cent! Poctivosť sa v tomto smere vyplatí a poďakuje sa vám váš imunitný systém, slinivka i pečeň. Prevencia je vždy lacnejšia ako liečba a tá skvelá chuť je na nezaplatenie! Ako na to? 10 jednoduchých tipov vám pomôže:

Špaldová múka hladká

Špaldová múka hladká

1. Celozrnná múka namiesto bielej

Už ste určite mnoho krát počuli o bielych jedoch, medzi ktorými je aj biela múka. Naši predkovia sa vybrali po diabolskom chodníku, keď svoje pečivo chceli mať anjelsky biele. Preto spravíte obrovský krok k lepšiemu, ak bielu múku nahradíte celozrnnou špaldovou alebo pšeničnou múkou, ideálne v bio kvalite. Špaldová múka je oproti pšeničnej bohatšia na obsah vlákninyminerálov a vitamínov (betakarotén, horčík, draslík), obasahuje množstvo bielkovínnenasýtenách mastných kyselín, a neobsahuje žiadny cholesterol. Je to spôsobené tým, že špalda má oproti pšenici hrubšiu šupku, ktorá tak lepšie chráni nutričné bohatstvo zrna.

Zlo bielej múky spočíva v tom, že zaťažuje trávenie, zahlieňuje a zlepuje črevá, uberá nám vitalitu a spôsobuje nadúvanie. A okrem toho všetkého neobsahuje žiadne živiny, pretože sme ich všetky obrúsili spolu so šupkou.

Sladovit/Sladenka - tekutý sladový výťažok

Sladovit/Sladenka – tekutý sladový výťažok

2. Biely cukor nahraďte obilnými sirupmi alebo sladmi

Okrem bielej múky je obrovským strašidelným bubákom nášho organizmu biely cukor. Tento násilník, ktorý je druhým parťákom jedovatej bielej trojky terorizuje náš organizmus hneď niekoľkými spôsobmi. Odoberá telu energiu, ničí zdravú črevnú mikroflóru, vytvára  optimálne prostredie pre zápaly a odoberá z tela minerálne látky a živiny, čo sa prejavuje na zlej kvalite nechtov a vlasov, ako aj oslabenou imunitnou a nervovou sústavou (Normálne dokáže jedna biela krvinka zlikvidovať za hodinu 15 baktérií. Po konzumácii len 100 g cukru už dokáže zlikvidovať len jednu jedinú!).

Biely cukor v koláčoch je ideálne nahradiť obilnými sladmi – napr. jačmenná sladenka alebo sirupmi – tých existuje niekoľko druhov, pšeničný, kukuričný, ryžový… ich sladivosť je mierne nižšia ako má cukor a treba pamätať aj na ich tekutú konzistenciu, preto odporúčame recept s novými ingredienciami po prvý krát vyskúšať na nečisto, aby sme sa mohli pred sviatočnými hosťami popýšiť bezchybnými maškrtami.

Panenský kokosový olej BIO

Panenský kokosový olej BIO

3. Namiesto ztužených tukov použite kvalitné tuky a oleje

Podľa posledných výskumov sú práve tie „bezcholesterolové“ stužené tuky jednou z najnebezpečnejších potravín a pôsobia presne naopak, ako sa predpokladalo. Podporujú procesy, ktoré zvyšujú riziko srdcovo-cievnych ochorení, krvných zrazenín, zápalov, zužujú cievy, prispievajú k rastu zhubných nádorov a k nadváhe. Tieto tuky nájdete vo všetkých priemyselne vyrábaných keksíkoch, sladkostiach, ale s dobrým úmyslom si ich môžete upiecť aj doma, ak použijete tzv. tuky na pečenie.

Preto do vianočného pečiva použite radšej pravé nefalšované maslo. Ak sa vyhýbate mliečnym produktom, na trhu nájdete iné kvalitné tuky rastlinného pôvodu – kokosový, ktorý znesie aj vysoké teploty, do krémov môžete použiť orechové maslá, na varenie a pečenie je vhodný sezamový olej. Tuky a oleje si vyberajne nerafinované – za studena lisované a opäť najlepšie v biokvalite.

4. Namiesto ťažkých smotanových krémov skúste orieškové

Oriešky rôznych druhov posekané najemno alebo orechový krém, sladený obilným sirupom a s posekanými hrozienkami je neodolateľnou kombináciou. Môžete zmiešať mandlové alebo arašidové maslo s ryžovým sirupom alebo si vybrať niektorý z džemov bez cukru. To všetko nájdete v našom internetovom obchode a väčšinu v biokvalite.

Mandľová pasta BIO

Mandľová pasta BIO

5. Kypriaci prášok bez fosfátov

Namiesto klasického kypriaceho prášku, ktorý obsahuje nie príliš zdravé fosforečňany, použite radšej prírodný kypriaci prášok z vínneho kameňa.

Vínny kameň

Vínny kameň

6. Keď kakao, tak kvalitné

Ak používate kakao, vyberajte čisté a s označením tzv. Fair Trade – ekologický a férový obchod. Ako náhradu môžete použiť svätojánsky chlieb – karob.

Kakaový prášok BIO

Kakaový prášok BIO

7. Sladká biela posýpka bez cukru

Namiesto práškového bieleho cukru použite na poprášenie a obalovanie cukroviniek sušené ovesené mlieko. Na vzhľade a chuti to nik nespozná, máme to odskúšané… budete veľmi milo prekvapení.

8. Namiesto vajíčok vynikajúco funguje sójová alebo pohánková múka

Obe majú skvelé spájacie vlastnosti. (1 vajíčko – cca 1 lyžica múky). Ale pozor! – piškótové cesto bez vajíčok neupečiete. Ak budete v používaní vajíčok striedmi, nemusíte ich zo zoznamu ingrediencii nutne vyradiť. Dôležité je, aby boli čerstvé a aby ich zniesla šťastná a spokojná sliepočka :).

9.Kupujte nesírené sušené ovocie

Zárukou je označenie bio, pretože ekologické poľnohospodárstvo sírenie sušeného ovocia zakazuje. Citlivosť organizmu na oxid siričitý je individuálna, ale u citlivejších ľudí sa môže objaviť nevoľnosť a bolesť hlavy. Táto úprava je nevhodná pre astmatikov, u ktorých môže vyvolať až alergickú reakciu.

10. Všetko s mierou

Na záver posledné odporúčanie: Napriek všetkým zmenám, ktoré zavediete, cukrovinky zostanú plné tuku – oriešky, maslá, oleje; cukru – i keď zložitého vo forme sladu, no stále kyselinotvorného; a kombinácia obilnín a ovocia tiež nie je dlhodobo najšťastnejšia. Preto si užívajte maškrtenia s mierou a počas vianočného hodovania a návštev si doprajte aj pár dietnych dní, kedy ulavíte pečeni, slinivke, črevám… jednoducho Vám. :)