Niektorí z nás si minulosť idealizujú, iní ju zatracujú. Tak či onak – naši predkovia nepochybne oplývali inou múdrosťou, nepoznačenou konzumom, chemikáliami a šialeným tempom digitálneho sveta. Éra našich babičiek bola ochudobnená o výdobytky modernej doby, bola však bohatá na množstvo praktických riešení, zdravého sedliackeho rozumu, neškodného prírodného bývania a jednoduchého zdravého stravovania. Tu sú niektoré návyky našich babičiek, ktoré by ani dnes nemali upadnúť do zabudnutia.

1. Choďte na prechádzku

Chôdza je skvelý liek pre telo aj dušu! Prínosy pre zdravie každodennej 40 minútovej prechádzky sú naozaj pôsobivé – výrazne znižuje riziko mozgovej mŕtvice, cukrovky, priaznivo pôsobí na váš sexuálny život a šetrí Vaše peniaze, ktoré by ste inak nechali vo fitku. Kedykoľvek budete mať príležitosť ísť niekam peši, chopte sa jej!

 

2. Varte zo základných surovín

Jedno zo základných pravidiel domácnosti našej starej mamy boli základné jednoduché suroviny. Pri rozumnej príprave takéto jedlo nemusí byť nutne časovo náročnejšie, má však množstvo nesporných výhod oproti kupovaným polotovarom.

  • je lacnejšie
  • nesporne zdravšie – každú jednu ingredienciu máte plne pod kontrolou
  • počas varenia prídete na iné myšlienky
  • chutí lepšie – objavte naplno jednotlivé chute, bez zvýrazňovačov a umelých ochucovadiel
  • kombinovanie nových ingrediencii a chutí je fascinujúce
  • jedlo navarené s láskou je vždy chutnejšie ako polotovar

 

3. Vytvorte si svoju záhradku

Je jedno či bývate v rodinnom dome s veľkým pozemkom alebo malom mestskom byte. Vytvorte si záhradku podľa svojich možností a starajte sa o ňu. Podstatou záhradky je vaša schopnosť starať sa o rastlinku až kým nebudete zberať plody svojej práce, či si už uvaríte bylinkový čaj, ochutíte obľúbenú omáčku alebo sa budete kochať rozkvitnutým záhonom alebo vlastnou kyticou vo váze.

4. Nejedzte šmejdy!

Nepovedala by som to lepšie ako Michael Pollan :  Nejedzte nič, čo by Vaša pra-pra-pra-prastará mama nepovažovala za jedlo. Toto pravidlo Vás najistejšie prevedie cez množstvo, stále sa meniacich odporúčaní odborníkov na výživu. Ako najlepší príklad nám poslúži súboj margarín vs. maslo. Čo myslíte, čo by si vybrala vaša pra-pra-pra-prababička? :)

 

5. Napíšte občas list

Nie e-mail, nie sms -ku, ale poctivý, ručne na papieri písaný list. Je to akt, pri ktorom sa musíte zamyslieť a sformulovať svoje myšlienky pred tým ako ich zachytíte na papieri. Váš rukopis je kúsok z Vás, ktorý venujete príjemcovi, nehovoriac o radosti, ktorú mu spôsobíte, že sa v jeho schránke objavilo aj niečo iné ako šek, leták alebo najnovšie vydanie regionálnych novín. Táto historická aktivita Vám aspoň nedovolí zabudnúť na tú malú smiešnu vec, ktorá sa plní atramentom… niektoré veci jednoducho nenahradíme…

6. Používajte aj prírodné lieky

Myslíte si, že keď sa náš pra-pra starý dedko prebudil o polnoci s kašlom, vstala jeho matka z postele obliekla sa a šla do nezriedka jeden deň vzdialenej lekárne, kde nechala 10€ za chemický sirup proti kašlu s pochybnými účinkami. Nie. Vstala, šla do komory a priniesla mu lyžičku medu. Tým nechcem znehodnocovať súčasnú medicínu, v prípadoch, kedy je naozaj potrebná a životy zachraňujúca. Ani podceňovať riadnu a včasnú diagnostiku. Nie vždy je však farmaceutický liek tou najlepšou alternatívou.